Week 5 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Romy Luijkx - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Romy Luijkx - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Romy

10 Juni 2018 | Kenia, Kisumu

Maandag 4 juni
Vandaag moesten we om half 8 aanwezig zijn op onze stage. Ze begonnen met bidden in een kamer waar ook allemaal mensen lagen. Daarna gingen ze per document de gebeurtenissen oplezen of van een persoon die nog moest bevallen hoe ver ze was. We werden met super veel mensen in eebn kleine ruimte gezet en ik kreeg het een beetje benauwd dus ik ging even buiten kijken. Daar kwam opeens een mevrouw om de hoek waarbij het hoofdje van de baby er al uit hing. De mevrouw moest ter plekken op de grond gaan liggen. Ik heb snel iemand geroepen en die nam meteen een set mee om het kindje ter wereld te brengen. De mevrouw deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Ik was hier wel een beetje van geschrokken.
De volgende mevrouw was na onze lunch toen we ineens een tuktuk bij ons het terrein op zagen rijden. Wij dachten waar is die nou mee bezig. En Jaa hoor er zat een moeder in met nog een mevrouw ernaast die het kindje al in haar handen had dus die is onderweg bevallen. Ze hebben meteen spullen gepakt om de navelstreng af te knippen. Gelukkig was de baby nog in leven. De moeder moest na het verwijderen van de moederkoek meelopen naar de douchruimte HAHA. Soms liggen er hier gewoon 2 moeders of 3 moeders in 1 bed met hun baby. Soms hebben ze ook 2 bedden tegen elkaar aan en dan liggen er 5 moeders in. We hebben vandaag wel 6 of 7 bevallingen gezien het is hier gewoon lopende band werk.
Vanavond lekker vroeg slapen want heb vannacht Echt slecht geslapen ik kon niet in slaap komen.

Dinsdag 5 juni
We moesten om half 8 weer op de afdeling staan. We hebben weer hetzelfde gedaan als gister ochtend dit is echt saai. We hebben een paar bevallingen gezien en toen zijn we even terug gelopen naar de OK om even hallo te zeggen en te vermelden dat we volgende week terug komen.
Een mevrouw wilde na haar bevalling een spiraal maar dit was mislukt dus hebben ze die er weer uit moeten halen omdat deze niet goed zat. Vandaag waren vooral gewoon normale bevallingen athans de bevallingen die hier normaal zijn dan HAHA. Hier is het ook normaal om iemand met 8 cm ontsluiting een rondje te laten lopen en oefeningen te laten doen. Ik heb vandaag ook mijn haar ikn moeten smeren met kethup omdat mijn haar groen is uitgeslagen door het water hier. Op internet staat dat het helpt dus we zullen zien HAHA.

Woensdag 6 juni
Vandaag weer een andere dag op bevallingen we moesten weer om half 8 aanwezig zijn vandaag. We begonnen vandaag weer met het checken van de documenten. Ik vond het vandaag een heftige dag.
Bevalling 1: het was een gewone normale bevalling voor hier. Het kindje was gelukkig in leven.
Bevalling 2: dit was een heftige want het kindje was gedraaid in de buik en kwam er eerst met een beetje uit. Het hoofdje heeft nog heel lang in de vagina gezeten waardoor de baby zuurstof te kort kreeg. De baby had wel een hartslag maar er was geen ademhaling dus de baby werd meteen aan de zuurstof gelegd. Zo kwam de ademhaling op gang.
Bevalling 3: deze bevalling duurde heel lang waardoor de baby ook weer zonder hartslag en zonder ademhaling uit de moeder kwam. Deze hebben ze ook meteen hartmassage gegeven en gepompt voor de ademhaling. De baby was gelukkig weer in leven en begon te huilen.
Bevalling 4: vond ik toch wel de heftigste van de bevallingen. Het was een meisje van 15 jaar en ze had al een kindje bij van 2 jaar. Er werd verteld dat dit meisje verkracht was maar ze wisten dit niet zeker. Het meisje was buiten op het gras gaan liggen toen hebben Sarah en een andere vrouw haar geholpen om naar binnen te gaan naar de plaats waar de bevallingen waren. Het meisje was heel tegenstrijdig en wilde niet dat er aan haar werd gezeten. Ze was ook op een gegeven moment helemaal op de grond gaan liggen. En toen hebben ze haar met 5 mensen tegen moeten houden want ze wilde ook steeds weglopen en omdat ze niks toeliet. Ze deed ook heel hard gillen en zelfs met al die mensen om haar heen op de grond probeerde ze weg te komen. Het kindje was gelukkig in leven. Ze is op de grond bevallen en ze hebben haar heel stevig vast moeten houden. Ze had helaas ook nog de pech dat ze was ingescheurd dus hebben ze haar eerst op het bed gelegd en goed schoongemaakt. En toen hebben ze weer 5 personen erbij moeten halen Want ze wilde nogsteeds niet meewerken. Het werd gehecht. Toen de moeder binnen was bij de bevallingen hoorde je ook het andere kindje huilen. Na de bevalling was het meisje helemaal uitgeput en sliep ze in de bevallingsruimte want ja tegenwerken kost meer energie dan dat je meewerkt. Ik vond dit heel heftig en zielig voor het meisje.
We hebben vandaag ook de kleertjes gegeven aan onze afdeling en de doeken waar ze de baby's mee opvangen hebben we aan de OK gegeven. Ze waren er allemaal echt super blij mee.
We eten vanavond nasi en ik ga op tijd naar bed want ik ben best moe en deze dag was best heftig.

Donderdag 7 juni
Vandaag moesten we weer om half 8 aanwezig zijn en we hebben weer hetzelfde riedeltje gedaan als de andere ochtenden. We zijn zomaar een beetje rond gaan kijken tot dat ze ons riepen voor een scholing met de studenten het duurde 1 uur. We hebbend daarna even een koekje gegeten en toen kregen de moeders een voorlichting van pampers en ze kregen er ook allemaal 1 mee. We hebben vandaag ook helaas nog geen bevallingen gezien. We hebben vandaag wel iemand naar de OK gebracht die kreeg een keizersnee weg. Dus zagen we ook de oude collegatjes weer. Toen gingen we lunchen en was de dag alweer bijna voorbij. Toen zijn we naar de OK gelopen om te zeggen dat we maandag weer terug komen en ze waren heel blij. Daarna hebben we nog lekker een uurtje in de zon gelegen en ben ik gaan douchen. Vanavond eten we macaroni en we hebben lekker weekend vandaag.

Vrijdag 8 juni
Vandaag heb ik geslapen tot 8 uur daarna heb ik even wat gegeten. Toen werden we opgehaald met de tuktuk om kwart voor 10 om onze boodschapjes te doen en om naar de masai market te gaan. We zijn ook bij de mini chip market geweest om al onze groenten en fruit te halen. Ik heb hele leuke dingetjes gekocht bij de masai market. We kwamen terug en toen hebben we weer even wat gegeten. Helaas was het vandaag niet zo mooi weer dus zijn we binnen gebleven. Vanavond gaan we bij de kfc eten. Afgelopen nacht heeft het hee hard geregend dus was het ooj een bestje binnen gekomen helaas. Morgen weer een andere dag om te zonnen.

Zaterdag 9 juni
Vandaag konden we lekker uitslapen ik heb geslapen tot 9 uur en ben tot half 11 in bed blijven liggen. Het was nog niet echt goed weer dus daarom bleef ik liggen. Rond half 12 zijn we de zon in gegaan om lekker bij te bruinen. Ik heb vandaagv ook weer 3 kaarten binnen gekregen een van mama en papa, opa en oma en de buurvrouw van oma. Super leuk en het deed me ook wel weer meteen goed. We hebben vandaag lekker kunnen zonnen ik ben zelfs een beetje verbrand maar wat rood is word bruin gelukkig. Ik ben om half 4 naar boven gegaan want ik voelde het overal branden. Toen ging eerst Rebecca douchen en ben ik daarna lekker gaan douchen. We eten vanavond lekker carbonara en gaan daarna onszelf klaarmaken om naar signature te gaan. Thuis nog een paar drankjes doen en gaan. We worden om 9 uur opgehaald om naar signature te gaan. Het was heel gezellig geweest en waren om 12 uur thuis.

Zondag 10 juni
Vandaag konden we uitslapen ik heb geslapen tot kwart over 9 toen hebben we even ontbeten. Toen zijn we met de meiden om half 11 naar het zwembad gegaan want het zonnetje scheen al lekker. We zijn rond half 1 naar boven gegaan om lekker een tosti te eten. Daarna zijn we terug gegaan om weer lekker te zonnen. Iedereen voelde de zon branden dus zijn we om half 3 terug naar boven gegaan om onszelf lekker te douchen. De uv straling was 11 dat was echt super warm waardoor je ook echt ging verbranden. Vanavond gaan we soep eten met brood en eigen gemaakte knoflookboter. Vanavond gaan we een film kijken met de meiden gezelligg!! Ook gaan we vanavond lekker op tijd naar bed want we moeten morgen weer stage lopen. Vandaag zijn gelukkig mijn verbrande plekken een beetje bijgekomen.




  • 10 Juni 2018 - 13:40

    Carola Luijkx:

    Super mooi verslag Romy, wel heftig allemaal maar volgende week gelukkig weer op het OK xxx

  • 10 Juni 2018 - 19:17

    Diny :

    Heej lieveke, wat n belevenissen , waar je over schrijft heftig hoor! Maar kan je nagaan wat een verschil van bevallen of hier in Nederland of daar in Kenia, ongelooflijk. Gelukkig is alles nog goed adgelopen en kunnen jullie er nog om lachen zoals t allemaal loopt daarginds. Heel veel succes en plezier nog , we wachten jullie nieuwe verslag weer af , dikke knuffel en xxxx van ons allemaal

  • 14 Juni 2018 - 10:26

    Corien Van De Sande:

    Hoi Romy,
    Wat een mooie, maar heftige gebeurtenissen beschrijf je.
    Ik heb ook de foto's bekeken. Ik bewonder je dat je deze stap hebt gezet. geniet nog van de volgende weken.

    Groeten van Corien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Romy

Hiermee ga ik jullie vertellen over mijn reis naar Kenia

Actief sinds 16 Jan. 2018
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 4968

Voorgaande reizen:

08 Mei 2018 - 26 Juni 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: